Izložba jugoslovenske umjetnosti u Notingemu


Trenutno izložena postavka “Spomenicima ne treba vjerovati” u galeriji Nottingham Contemporary u Notingemu, bila je otvorena za javnost do 4. marta. Ova izložba je najveći prikaz umjetnosti SFRJ koja je ikada prikazana u Velikoj Britaniji i okuplja trideset vodećih jugoslovenskih umjetnika i umjetničkih grupa iz perioda između 60ih i sredine 80tih godina – “zlatnog perioda” SFRJ.

Po riječima kustoskinje Line Džuverović, preko 100 izloženih radova i artefakta “rasvjetljava ključnu kontradikciju SFRJ – zemlje izgrađene na socijalističkim principima nakon Drugog svjetskog rata, ali ipak ogrezle u “utopijski konzumerizam”.” Umjetnost ovog perioda, za koju postoji rastuće interesovanje, prvi put je sada prikazana u Velikoj Britaniji u kontekstu društvenih, ekonomskih i političkih uslova koji su je omogućili. Ova izložba koja prikazuje radove većine proslavljenih jugoslovenskih umjetnika, trebalo bi da inspiriše i pokrene nova i inovativna istraživanja ovog perioda. Naziv izložbe je preuzet iz istoimenog rada Dušana Makavejeva.

Izložba počinje “vremenom konzumerizma” 60ih godina i završava se periodom nakon Titove smrti 80ih godina. Pored brojnih video radova, kolaža, fotografija, skulptura i slika, ova izložba obuhvata i muziku, TV klipove i brojne predmete, poput štafeta i Titovih rođendanskih poklona od strane radnika. Većina prikazanih predmeta su iz Titove lične kolekcije koja se sada nalazi u Muzeju istorije Jugoslavije.

“Spomenicima ne treba vjerovati”, najveća izložba umjetnosti SFRJ koja je ikada prikazana u Velikoj Britaniji, predstavlja prikaz kompleksnosti jugoslovenske umjetnosti i kulture. Izložba obuhvata četri izložbena prostora galerije Nottingham Conteporary i prikazana je kroz četiri ključne teme: “Javni prostor i Titovo prisustvo”, “Socijalizam i klasne razlike”, “Drugarica superžena” i “Utopijski konzumerizam i subkulture”.

Tema “Javni prostor i Titovo prisustvo” odražava kompleksan emotivan odnos jugoslovenskih naroda sa Titom; “Socijalizam i klasne razlike” posmatra rad i ulogu umjetnika tokom “zlatnog perioda”; “Drugarica superžena” se bavi kompleksnim pitanjima sa kojima su se suočavale žene u Jugoslaviji, gdje su novi zakonski propisi postojali istovremeno sa partijarhatom u privatnoj sferi; a “Utopijski konzumerizam i subkulture” prikazuje eksploziju panka i psihodelije koja je preuzimala iz popularne kulture, često na duhovit način. Jugoslovenski Novi talas, koji se pojavio kao kulminacije eklektičnih uticaja i medijskih eksperimenata izraženih kroz, video, štampu i kolaž, prikazan je u formi muzičkih spotova i TV programa.

Na izložbi su prikazani radovi Marine Abramović, Zemire Alajbegović (Gledališče FV), Lutz Becker, Augusta Černigoja, Gorana Djordjevića, Vere Fischer, Karpa Godine, Tomislava Gotovca, Sanje Iveković, Katalin Ladik, Lojzea Logara, Dušana Makavejeva, Goranke Matić, Slavka Matkovića, NSK/New Collectivism, OHO, Dušana Otasevića, Zorana Popović, Bogdanke Poznanović, Mladena Stilinovića, Svena Stilinovića, Lazara Stojanović, Raše Todosijevića, Milice Tomić, Gorana Trbuljka, Želimira Žilnika. Izložba ukjljučuje i bendove VIS Idoli, Disciplina Kičme, Šarlo Akrobata, Oliver Mandić, Laboratorija Zvuka, Tožibabe, Laibach, Borghesia, Ekatarina Velika.